این ۳ مقطع فولادی بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارند

اگر بخواهید ساختمانی مقاوم داشته باشید هنوز هم استفاده از آهن و فولاد بهترین گزینه خواهد بود. ساختمانی که در آن از فولاد استفاده شده در برابر باد و زلزله بسیار مقاوم است. به همین دلیل است که حتی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های بتنی از برخی مقاطع فولادی مانند میلگرد استفاده می‌شود.

image-20210527104428-1.jpeg

به نظر شما ۳ مقطع فولادی پرکاربرد در ساختمان‌سازی کدام‌اند؟

مقاطع فولادی بسته به شکل و جنسشان، هر یک ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را برای استفاده‌های ویژه‌ای در ساخت‌وساز مناسب می‌کند. در این میان میلگرد، تیرآهن و قوطی پروفیل ۳ نوع پرکاربرد در ساختمان‌سازی هستند.

با ما همراه باشید تا به شما بگوییم هر کدام از این مقاطع چه ویژگی‌هایی دارند و برای چه منظوری در ساختمان‌سازی از آن‌ها استفاده می‌شود؟

میلگرد چیست؟

میلگرد مقطع فولادی است که از شمش نوع ۵sp در دو دسته‌بندی ساده و آجدار تولید می‌شود. در ساختمان‌سازی اغلب از میلگرد آجدار استفاده می‌کنند که خود در سه گرید A۲، A۳ و A۴ تولید می‌شود. به‌طورکلی مشخصاتی مانند نوع آج، مقاومت تسلیم، مقاومت کششی و درصد ازدیاد طول در انواع گریدهای مختلف میلگرد با یکدیگر متفاوت هستند. https://www.hamshahrionline.ir/news/603826/%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DB%B3-%D9%85%D9%82%D8%B7%D8%B9-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF

این ۳ مقطع فولادی بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارند

۱. مشخصات میلگرد آجدار A۲ چیست؟

میلگرد آجدار A۲ از فولاد نیمه سخت ساخته می‌شود که دارای آج فنری، مارپیچ و دوک مانند است. مشخصات فیزیکی میلگرد A۲ در جدول زیر آمده است:

مشخصات فیزیکی میلگرد A۲
مقاومت کششی (مگاپاسکال) مقاومت تسلیم (مگاپاسکال) درصد ازدیاد طول
۵۰۰ ۳۴۰ ۱۵ تا ۱۸ درصد

جدول ۱: مشخصات فیزیکی میلگرد A۲

*نکته: درصد ازدیاد طول میلگرد به نسبت طول به قطر محصول بستگی دارد و برای سایزهای مختلف مقدار متفاوتی خواهد داشت.

میلگرد آجدار A۲ برای جوشکاری مناسب نیست ولی در صورت نبود گزینه دیگر می‌توانید عملیات جوشکاری را روی این نوع میلگرد انجام دهید. بهتر است این میلگرد را برای خاموت‌زنی به کار ببرید.

۲. مشخصات میلگرد آجدار A۳ چیست؟

میلگرد آجدار A۳ نیز از فولادی در رده نیمه سخت ساخته می‌شود که دارای آج جناغی است. باید بدانید به هیچ وجه نمی‌توانید از این میلگرد در جوشکاری استفاده کنید. مشخصات این میلگرد در شکل زیر قابل مشاهده است:

این ۳ مقطع فولادی بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارند

مشخصات میلگرد A۳

۳. میلگرد A۴، محصولی مقرون‌به‌صرفه در ساختمان‌سازی!

میلگرد آجدار A۴ یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساختمان‌سازی است. اگر از این میلگرد در پروژه خود استفاده کنید، مقدار میلگرد موردنیازتان تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد و درنهایت علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، سازه سبک‌تری خواهید داشت.

برای تولید میلگرد A۴ درجه حرارت و سرعت سرد کردن به‌دقت کنترل می‌شود.

مشخصات میلگرد A۴ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مشخصات فیزیکی میلگرد A۴
مقاومت کششی (مگاپاسکال) مقاومت تسلیم (مگاپاسکال) درصد ازدیاد طول
۶۵۰ ۵۰۰ ۸ تا ۱۰ درصد

جدول ۲: مشخصات میلگرد A۴

میلگرد در چه سازه‌هایی به کار می‌رود؟

میلگرد بیشتر در سازه‌های بتنی برای بالا بردن مقاومت کششی بتن به کار می‌رود. در سازه‌های فلزی از این مقطع فولادی بیشتر در آرماتوربندی استفاده می‌شود و در طبقات بالایی کاربرد چندانی ندارد.

بنابراین شما چه اسکلت بتنی برای انجام پروژه خود انتخاب کنید چه اسکلت فلزی، درهرصورت نیاز به خرید میلگرد خواهید داشت؛ بنابراین بهتر است پیگیر قیمت این محصول باشید. می‌توانید برای مشاهده قیمت میلگرد امروز اینجا کلیک کنید.

تیرآهن؛ دومین مقطع فولادی پرکاربرد در ساختمان‌سازی

اگر با پروژه‌های ساختمانی سروکار دارید، تیرآهن دومین مقطع فولادی است که باید با آن آشنایی داشته باشید. تیرآهن از شمش نوع ۳sp تولید می‌شود که نسبت به نوع ۵sp انعطاف بیشتری دارد. جالب است بدانید تیرآهن تنها در سازه‌هایی با اسکلت فلزی کاربرد دارد. تیرآهن هم مانند میلگرد انواع متفاوتی دارد:

۱. تیرآهن معمولی

۲. تیرآهن اروپایی

۳. تیرآهن هاش

۴. تیرآهن لانه‌زنبوری

هریک از ۴ نوع تیرآهن ذکر شده در لیست بالا با توجه به ویژگی‌هایشان، کاربردهای خاصی دارند که در ادامه قرار است بیشتر با آن‌ها آشنا شویم.

۱. تیرآهن معمولی یا IPE چیست و چه کاربردی دارد؟

شکلی شبیه به حرف I انگلیسی دارد و رایج‌ترین نوع تیرآهن مصرفی در ایران است. این تیرآهن طبق استاندارد اروپا تولید می‌شود. این تیرآهن اغلب در ساختمان‌هایی با تعداد طبقات کم یا به‌اصطلاح سازه‌های سبک به کار می‌رود. قیمت تیرآهن IPE را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید:

https://asroon.ir/products/detail/تیرآهن-معمولی–IPE-/۱۰۷/view/

درمجموع از تیرآهن معمولی برای موارد زیر استفاده می‌شود:

این ۳ مقطع فولادی بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارند

۲. تیرآهن بال باریک شیب‌دار IPN را بشناسید

تیرآهن IPN بسیار شبیه به تیرآهن معمولی است که ضخامت بال‌های آن با فاصله گرفتن از جان کم می‌شود. این تیرآهن اینرسی بالاتری در راستای محور Y دارد یعنی در برابر خمش در جان مقاومت می‌کند. به همین دلیل این تیرآهن را بعد از آبکاری به شکل دوقلو در پایه‌های انتقال کابل، روشنایی و مخابرات به کار می‌برند.

۳. تیرآهن بال‌پهن چه کاربردهایی دارد؟

تیرآهن بال‌پهن به شکل حرف H انگلیسی بوده و به همین دلیل آن را تیرآهن هاش نیز می‌نامند. این تیرآهن علاوه بر وزن بالاتر دارای مقاومت و استحکام بیشتری هم هست و به همین دلیل در موارد زیر کاربرد دارد:

۱. ساخت ساختمان‌های ضد زلزله

۲. ساخت برج‌ها و ساختمان‌هایی با طبقات بالا

۳. ساخت سد و پل

۴. به‌عنوان ستون حامل در ساختمان

۴. با تیرآهن لانه زنبوری، سازه سبکتری خواهید داشت!

تیرآهن لانه‌زنبوری دارای ساختار حفره‌ای روی جان خود است. همین حفره‌ها سبب می‌شود که درنهایت وزن تیرآهن لانه‌زنبوری نسبت به انواع دیگر این مقطع فولادی کمتر باشد. البته نمی‌توانیم منکر کاهش مقاومت آن نیز بشویم. اما در برخی قسمت‌های سازه به کار بردن تیرآهن لانه‌زنبوری انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود.

شما می‌توانید برای ساخت سقف، پارکینگ، راه‌پله و پل از تیرآهن لانه‌زنبوری استفاده کنید. همچنین این نوع تیرآهن می‌توان در ساخت دهانه‌های مهاربندی ‌نشده و طراحی قاب‌های خمشی کاربرد دارد و می‌تواند به‌عنوان تیرهای فرعی که دو سر آن‌ها مفصلی باشد نیز به کار رود.

با قوطی پروفیل آشنا شوید

قوطی پروفیل یک مقطع فولادی توخالی و مهم در ساختمان‌سازی محسوب می‌شود که در شاسی کشی، ساخت درب و پنجره، نرده‌ها و راه‌پله‌ها کاربرد بسیار دارد. پروفیل‌های ستونی هم در ساخت ستون و اسکلت فلزی به کار می‌رود. پروفیل قوطی را به سه روش نورد گرم، نورد سرد و روش ترکیبی می‌سازند.

برای تولید قوطی پروفیل به روش نورد گرم از شمش‌های فولادی استفاده می‌شود. همچنین در نورد سرد از ورق‌های فولادی می‌سازند و به همین دلیل قیمت پروفیل به‌شدت به نرخ ورق فولادی وابسته است. اغلب ورق فولادی St۳۷ را برای تولید قوطی پروفیل ساختمانی استفاده می‌کنند. پروفیل مرکب هم از ترکیب چند پروفیل نورد گرم و سرد ساخته می‌شود.

همچنین هرچه کارخانه تولیدکننده پروفیل از دستگاه‌های پیشرفته‌تری استفاده کند درنهایت قوطی پروفیل دقت ابعادی بالاتر و کیفیت بهتری خواهد داشت که می‌تواند فاکتور مهمی در انتخاب شما باشد.

این ۳ مقطع فولادی بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارند

علاوه بر میلگرد، تیرآهن و قوطی پروفیل مقاطع فولادی دیگری مانند ناودانی، نبشی و حتی ورق‌های فولادی هم در ساختمان‌سازی به کار می‌روند. مهم‌ترین مسئله برای شما کاربرد صحیح هریک از این مقاطع است که برای این کار باید ابتدا هریک از این محصولات را به‌خوبی بشناسید. در این مقاله سعی کردیم رایج‌ترین مقاطع فولادی را به شما معرفی کنیم.

اگر به دنبال قیمت روز میلگرد ، تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی هستید پیشنهاد میکنم سری به سایت آسرون (https://asroon.ir) بزنید.