چند واقعیت اساسی که باید در مورد هیدروکسید سدیم بدانیم

هیدروکسید سدیم، یک ماده کریستالی سفید، با عبارات دیگری مانند لیمو، سود سوزآور، کاستیک سفید، سودا لی و هیدرات سدیم نیز شناخته می شود. فرمول شیمیایی آن NaOH است و به عنوان خورنده و همچنین محلول در آب، الکل و گلیسیرین شناخته شده است.

این ماده شیمیایی ممکن است برای شما ناآشنا به نظر برسد، اما می توان آن را در محصولات خانگی مانند پاک کننده های اجاق گاز و پاک کننده های فاضلاب یافت. نکته ای که در مورد پاک کننده های حاوی این ماده وجود دارد این است که چربی ها را به صابون تبدیل می کنند و در از بین بردن گرفتگی لوله ها که معمولاً مخلوطی از چربی و گریس هستند کارآمد می شوند.

اگرچه ارزش آن به یافتن این محصولات خانگی ختم نمی شود. از بسیاری جهات دیگر مانند نقش آن در صنعت کاغذ که در آن برای تجزیه لیگنین در چوب استفاده می شود، ارزشمند است. لیگنین الیاف سلولز را در چوب کنار هم نگه می‌دارد و حذف آن مسئول تبدیل الیاف سلولز آزاد شده به کاغذ است. بنابراین اکنون می توانید تصور کنید که این ماده در صنعت کاغذ چقدر اهمیت دارد.

این ماده علاوه بر اینکه در تولید کاغذ نقش دارد، برای صنایع غذایی نیز ارزشمند است. نقش حیاتی در فرآوری شکلات و کاکائو، تولید رنگ کارامل، لایه برداری شیمیایی میوه ها و سبزیجات و سوختن طیور دارد. پوسته منحصر به فرد چوب شور آلمانی نیز مدیون هیدروکسید سدیم است زیرا ابتدا قبل از پخت در محلول سردی از این ماده قرار می گیرند. علاوه بر این، ژل شدن سفیده تخم مرغ در تولید Century توسط این ماده ایجاد می شود.

این ماده شیمیایی همچنین در تولید مواد شیمیایی دیگر استفاده می شود، جایی که معمولاً در خنثی سازی اسید، کنترل pH و تمیز کردن بدون گاز استفاده می شود. همچنین برای حذف آلاینده های اسیدی در فرآوری نفت و گاز استفاده می شود، بنابراین برای صنعت نفت و گاز طبیعی ارزشمند می شود.

همچنین در تصفیه آب، ساخت شیشه، مرسریزاسیون و تمیز کردن پنبه، احیای لاستیک، استخراج معادن، شستشو و سفید کردن، پردازش و تمیز کردن فلزات، پوشش اکسید، آبکاری و استخراج الکترولیتی استفاده می شود. علاوه بر این، هم به شکل جامد مانند چیپس، چوب و گلوله و هم به صورت محلول موجود است. از دیگر عواملی که در استفاده گسترده از آن نقش دارد، ارزان بودن آن و شناسایی و دفع آسان آن است.

شما کاربردهای مختلف سود سوزآور را یاد گرفته‌اید، اما همچنین مهم است که اقدامات کمک‌های اولیه را که می‌توان در صورت وقوع حوادث مربوط به نگهداری و جابجایی این ماده انجام داد. در صورت تماس با پوست، قسمت آسیب دیده پوست باید حداقل به مدت 15 دقیقه با آب فراوان شسته شود. اگر با چشم است، چشم ها نیز باید حداقل 15 دقیقه با آب شسته شود. اگر کسی محلول ماده را قورت داد، هرگز استفراغ نکنید. کاری که باید به جای آن انجام شود این است که فرد دهان خود را به طور کامل با آب شستشو دهد. قیمت سدیم هیدروکسید مایع باید 240 تا 300 میلی لیتر به فرد داده شود. آب برای نوشیدن

اگرچه هنگام وقوع حوادث می توان اقدامات کمک های اولیه را انجام داد، اما همیشه بهتر است تا حد امکان از وقوع این حوادث جلوگیری شود. این امر با حفظ نگهداری و استفاده مناسب از ماده حاصل می شود. در ظرف آن باید محکم بسته شده و در محل خنک، خشک و دارای تهویه نگهداری شود. هنگام کار با مواد شیمیایی، باید از تجهیزات حفاظتی از جمله عینک و دستکش محافظ استفاده شود.

اینها تنها برخی از نکات اساسی است که باید در مورد هیدروکسید سدیم بدانید. اطلاع از کاربردهای آن باعث می شود که اهمیت آن را در زندگی روزمره خود بدانیم و اطلاع از استفاده صحیح از آن به ما کمک می کند از بروز حوادث جلوگیری کنیم.